Wachlowanie świadomości - nowe perspektywy.. nowy światopogląd. Tekst ukazał się w katalogu wystawy Resistance wydanym przez PGS w Sopocie w grudniu 2010 Początki mej działalności artystycznej zbiegały się z przemianami politycznymi i ustrojowymi w Polsce końca lat 80-tych (1). W latach 1988 - 1989 w ramach działań grupy Pampres Maxi (2), konstatowaliśmy różnice pomiędzy rozumieniem sztuki w Polsce a tym co stawało się normą w świecie za zachodnią granicą. Grupa działala w opozycji do dominującej wówczas Nowej Ekspresji. Ważne było operowanie kontekstem, badanie znaczeń i tworzenie nowej postmodernistycznej świadomości. O ile działania w ramach grupy Pampers Maxi były konstatacją różnic w rozumieniu sztuki w Polsce i na Zachodzie o tyle ówczesne moje działania indywidualne były początkiem praktyki, której celem było przewartościowanie postmodernistycznego pardygmatu.(3) Nie chodziło już tylko o "nawiązanie dialogu" ze sztuką Zachodu ale raczej o krytyczne odniesienie się do szeregu współczesnych zjawisk kulturowych i wypracowywanie odmiennej perspektywy.(4) >>> patrz teksty pt: Ready made Duchampa - jako 'Nowa Jednostka Myślenia' oraz >>> Punkt, od którego nie ma odwrotu Konieczne było zatem zarysowanie szerokiej platformy dla swych poszukiwań i przyjrzenie się współczesności w kontekście minionych epok historycznych - od prehistorii, starożytności i kultur archaicznych aż po nowożytność. W roku 1990 założyłem grupę Ziemia Mindel Wurm (5) której nazwa nawiązywała do epok w dziejach rozwoju prehistorycznej ludzkości. Było to ważne w kontekście moich zainteresowań ewolucją gatunku ludzkiego, ewolucją świadomości oraz uwarunkowaniami i granicami ludzkiej percepcji. (6)
Tak rozumiane poszukiwania artystyczne pozwoliły mi na sformułowanie w roku 1999 projektu pod nazwą Poza Postmodernizm - który jest rozważaniem nad tym "Jaki może być nowy, szerszy, światopogląd?". (12,13,14) Tym samym zarysowuje się nowa perspektywa dla ewentualnej reinterpretacji znaczeń światopoglądu postmodernistycznego oraz miejsce dla pytań o możliwość integracji różnych aspektów tzw. kultury ponowoczesnej. Projekt rozwija się - zapraszam do udzialu w nim także innych artystów. W mej praktyce duże znaczenie ma osobiste zaangażowanie w realizację działań artystycznych gdyż traktuję je jako obszar pracy z różnymi aspektami świadomości. Uważam, że założenia sztuki konceptualnej i rozwijające się na ich bazie strategie postkonceptualne uległy swoistemu wyczerpaniu. W Polsce wciąż trwa społeczna adaptacja do osiągnięć kulturowych Zachodu. Próbuje się nadrabiać opóźnienia cywilizacyjne wobec czego dominują narracje skoncentrowane na społecznym dyskursie w ramach demokracji, zaledwie aspirujące do otwartości i pluralizmu. Wobec tego jakiekolwiek próby "pójścia dalej" i dokonania całościowego przewartościowania zalożeń kultury postmodernizmu napotykają na niezrozumienie. Projekt Poza Postmodernizm jest wyzwaniem - bo zakłada, że będą następne etapy rozwoju ludzkiej świadomości, a co za tym idzie także nowe koncepcje rozwoju. (15) Czerpiąc z bogactwa czasów minionych i współczesności sięgam po różne techniki i strategie artystyczne. Jedną z nich jest realizacja działań performance. W kontekście tego co zostało powiedziane wcześniej, także i moje performance's odnoszą się do owego "strumienia czasu i historii". Te wykonywane w roku 1999 opisywały m.in. fazę modernizmu - emancypację indywidualnego podmiotu z objęć Natury i Kultury. Flesch-flash. 1991 Performance's pt: Flesh-flasch oraz Inside-outside, dotyczyły aktu samorefleksji, samoobserwacji i zmiany punktu widzenia. Wskazywały na konieczność "zwarcia się" z obiektem własnych badań, co było uwypuklone poprzez dosłowne "wszczepianie" mego ciala, metalowymi hakami, w układ obiektów i współrzędnych. W performie Flesh-flasch wykorzystałem także aparat fotograficzny oraz obracający się wokół własnej osi obiekt mechaniczny, wraz z którym wirowałem wkręcając ciało w sieć połączeń. (16,17) Pod koniec działania naprężone linki zadziałały jak katapulta i wystrzeliły w przestrzeń kasetkę z filmem wyjętym z aparatu. Inside-outside. 1999 Marek Rogulski. 2010. Gdańsk. 1* Artyści i naukowcy na rzecz Solidarności 1980 - 1990. Wywiad Marcina Kalińskiego z Markiem Rogulskim, MKiDN oraz Muzeum Narodowe w Gdańsku. Gdańsk. 2006
|